فروکتوز بیشتر از گلوکز به کبد آسیب می رساند

براساس یک مطالعه ی دقیق حیوانی، فروکتوز ممکن است به سلامت شما بیش از گلوکز صدمه بزند، این نتیجه از مقایسه ی اثر هر دوی این ترکیبات شیرین بر متابولیسم کبد بدست آمد. این تحقیقات برخی از شفاف ترین شواهد علّی تا به امروز را نه تنها در مورد چگونگی تاثیر یک رژیم غذایی مملو از فروکتوز در بروز اختلال در توانایی کبد در سوخت و ساز چربی، بلکه اساساً در تخریب میتوکندریهای کبدی ارائه داده است.

دکتر C. Ronald Kahn، نویسنده اصلی این مطالعه ، توضیح می دهد: این یكی از سلسله مطالعاتی است كه ما بر روی نقش فروكتوز بالا در رژیم غذایی بر ایجاد مقاومت به انسولین و سندرم متابولیك انجام داده ایم، فروکتوز باعث می شود که کبد چربی را در خود جمع کند. تقریباً مانند افزودن چربی بیشتر به رژیم غذایی عمل می کند. این بر خلاف تأثیر افزودن گلوکز بیشتر به رژیم غذایی است که باعث افزایش توانایی کبد در سوزاندن چربی می شود و بنابراین در واقع متابولیسم سالم تری را ایجاد می کند.

در تحقیقات قبلی این عدم تناسب بین اثرات متابولیکی گلوکز و فروکتوز بر روی کبد مشخص شده بود، اما مکانیسم دقیق آن مشخص نبود. محققان برای بررسی فرآیندهای فیزیولوژیکی دخیل در این امر، اثرات متابولیکی شش رژیم غذایی مختلف را در موشها، از جمله رژیم های غذایی معمولی و پرچرب با افزودن مقادیر زیاد فروکتوز یا گلوکز، مقایسه کردند.

تعدادی از نشانگرهای متابولیکی مختلف در این آزمایشات به سرعت تغیییر کردند که نشانه هایی را در اختیار دانشمندان قرار دادند. یک رژیم غذایی پرچرب و پر فروکتوز، میزان مولکولهایی به نام آسیل کارنیتین را در سلولهای کبدی افزایش داد. این نشان می دهد که فرایندهای چربی سوزی اضافه ای در کبد حیواناتی که به طور خاص از این رژیم تغذیه می کنند، اتفاق می افتد.

پرچم قرمز دیگری که توسط محققان در رابطه با رژیم پرچرب و پر فروکتوز مشخص شد، سطح پایین آنزیمی به نام CPT1a بود. به نظر می رسد که سطح پایین این آنزیم در گروه رژیم های پر فروکتوز باعث آسیب به مسئولیت خاصی در میتوکندری ها می شوند که فرایندهای سوزاندن طبیعی چربی ها را بعهده دارد. محققان با بررسی دقیق تر میتوکندریها، دریافتند که رژیم های غذایی پرچرب و رژیم غذایی پرچرب بهمراه مقادیر زیاد فروکتوز به این اندامک های حیاتی آسیب می رسانند.

دکتر Kahn می گوید: وقتی میتوکندری ها سالم هستند، یک شکل تخم مرغی خوب و سایه روشن دارند، در گروه پر چرب به همراه فروکتوز، این میتوکندری ها بخش بخش شده اند و قادر به سوزاندن چربی مانند میتوکندریهای سالم نیستند. اما با نگاهی به گروه رژیم غذایی پرچرب به همراه گلوکز، در می یابیم که این میتوکندری ها به دلیل اینکه به طورعادی چربی می سوزانند، طبیعی تر به نظر می رسند.

در حالی که هیچ یک از این تحقیقات نشان نمی دهد که رژیم های غذایی با گلوکز بالا ایمن یا سالم است، اما تا حدودی مشخص است که با وجود کالری برابر، این ناهنجاری های متابولیکی در رژیم های غذایی با گلوکز بالا مشاهده نمی شود. بنابراین در اصل ، کالری های اضافی از رژیم غذایی پرچرب هنگام مصرف با گلوکز به جای فروکتوز، به طور مؤثر سوزانده می شوند، و از سوی دیگر به نظر می رسد فروکتوز به کبد کمک نمی کند تا چربی را بسوزاند بلکه باعث سنتز و ذخیره آن می شود.

دکتر Kahn می گوید: مهمترین پیام این مطالعه این است که فروکتوز زیاد در رژیم غذایی بد است، اما نه به دلیل کالری بیشتر آن، بلکه به دلیل تاثیر منفی آن بر سوخت و ساز کبد که باعث می شود کبد قادر به سوزاندن نرمال چربیها نباشد. در نتیجه ، افزودن فروکتوز به رژیم غذایی باعث می شود که کبد چربی بیشتری ذخیره کند، و این برای کبد و سوخت و ساز کل بدن مضر است.

نتایج این تحقیقات جدید در ژورنال Cell Metabolism منتشر شد.

منبع:

https://newatlas.com/medical/mitochondria-fructose-glucose-damage-liver-fat-metabolism/